LA CARTA
Inmigración y catalán - Cartes a LaVanguardia en Català |
28/10/2011
MIGUEL TORRES - Lleida
Escucho a políticos decir que la inmersión lingüística
facilita la integración de los inmigrantes, cuando en realidad la enseñanza en
catalán es una barrera que les dificulta la integración. Los datos de la
conocida evaluación PISA son claros: los alumnos inmigrantes en Catalunya
obtienen notas muy por debajo de los inmigrantes en el resto de las autonomías.
¿Acaso son menos inteligentes los alumnos extranjeros que han emigrado a
Barcelona que los que han emigrado a Madrid? Es evidente que la inmersión en
catalán es una complicación adicional que dificulta el aprendizaje de inmigrantes.
Negarlo, como se empeñan algunos políticos, es negar los datos y la realidad.
LA RESPOSTA
Adaptació mútua
ÈRICA GÁLVEZ - Tordera
Llegint la carta de Miguel Torres (28-X-11) em plantejo una
pregunta: realment importa en quina llengua s’estudiï si s’ha d’aprendre des de
zero? Crec que és gràcies a filosofies com aquesta que exposa el sr. Torres que
el català està retrocedint en igualtat a Catalunya. Carles Solà deia l’altre
dia en una conferència que aquest “és un procés d’adaptació mútua” però cada
dia se li treu més importància al català, en tots els àmbits. S’està mostrant
un caràcter molt repressor en parlar del català com una lacra, una barrera que
impedeix els bons resultats acadèmics a les escoles per parts dels alumnes
immigrants a Catalunya. És més, hi ha centres en què els estudis es realitzen
íntegrament en una llengua, com seria el castellà i hi ha famílies que aposten
per aquest model educatiu. El més vergonyós és que es sentin aquestes coses des
de dins de Catalunya. I no estem parlant de nacionalisme, sinó de cultura,
respecte i igualtat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada